Turkiet - Kas!

Ja, så här kan man också avnjuta frukost.

Varje dag fick detta vackra skepp ut på morgonen och hem på kvällen.

Eller morgondopp, många dagdopp och nattdopp vid vår badplats..

Kas är en ort som ligger 19 mil från Antalya och är bevarad då det finns arkeologiska begränsningar. Helt otroligt vacker natur, vacker by/stad, god mat och trevliga, ödmjuka turkar. Klart bland det bästa resmålen, hittills. Många garv, sköna stunder, diskussioner och mys med familjen Minolf-Govenius. Lata dagar vid vårt vackra hus, kvällar vid griller eller "på byn" och inte minst en heldag på segelbåt! Rekommenderas!

I vår lilla pool - brudar!

Leffe, tjejerna och den vackra kusten! Aldrig badat i så klart vatten!

Underbar semester och jag är så glad att jag lever med den här mannen!

Lycklig över allt jag får vara med om

Har en mellandag hemma i huset och myser. Det är alltid skönt att komma hem efter att ha varit borta en tid, även om det är för att packa om och åka iväg igen. Det märkliga är det snart är augusti och jag funderar på vad som hänt sedan jag alldeles nyligen tänkte att sommaren låg framför oss. Allt jag skulle hinna med och allt jag ville göra. Koppla av framförallt...

Lycklig är jag som har fått dela vår vackra Fridas 18-årsdag. Plötsligt sitter hon med oss och dricker öl som om det inte är ett dugg konstigt. Och det är det ju inte heller, men ändå...

Vackra, underbara Frida, Fridolin, Fridolf!

Är också lycklig över att både Frida och Jesper vill dela semestern med oss..ja i alla fall nästan hela tiden. Det blev en något tidigare hemresa från Bussjö, men man måste ju mötas halva vägen.

Bussjö har i år varit som bäst! Lata dagar i solen och i princip alla middagar har avnjutits i trädgår'n.

Det bästa utav allt är att det är några veckor kvar. I värmen. Garanterat. Jag älskar värme.

Väldig inaktiv...

Ja, väldigt inaktiv här. Efter några dagar av semester så kommer tiden och lusten åter. Ska snart komplettera med lite bilder av ett fantasktiskt Bussjö! Har vi någonsin haft en sån här sommar. Först typ 32 grader sen i midsomras i Stockholm och nu ca 28 grader i skuggan och ljumma kvällar utan vind i Skåne. Kan ni fatta? Jag sa Skåne... Det blåser ju alltid här. Men inte nu. Love it!

Hemma

Hade egentligen tänkt vara ledig idag, dagen efter avslutningen i skolan, då jag inte längre får vara med på deras sista dag och gråta till Den blomstertid. Undrar förresten om de sjunger den fortfarande? Måste fråga.

Klockan är nu 12.38. Jag ska ta lite lunch och konstaterar kallt att jag fått grymt mycket gjort jobbmässigt och att Jesper fortfarande sover. Frida kom inte ens hem igår...
Så kan det vara.

Härliga svenska sommar...eller är det vår?

Sköna lediga dagar! I onsdags morse hade vi inget bokat för långhelgen. Skönt att ta dagen som den kommer kände vi... Kan nu konstatera att det slutade i en tur med middag, mys och övernattning till Vätö och Jessica och Davids härliga sommarställe torsdag-fredag. Fix i trädgården och en god middag med intressanta diskussioner hos Pålstedts på fredagkväll. Vad har man vänner till om man inte kan vädra åsikter? Gosade lite med deras hundvalp Melker och knäppte några fina bilder på prinsessan Elsa.

Lördag njöt vi i trädgården när sommaren kom till stan! Fasen vad jag längtat! Äntligen ordning på torpet med växthustvätt och planteringar av tomater och chili som jag fått av Sanna. Sen kom mina Mårbackapelargoner på plats oxå.

Lördagkväll - grill igen och den här kvällen hos Minolf-Govenius i sällskap av gamla gänget. Alltid kul i gott sällskap. Och nu är det helt plötsligt söndagkväll och nyss hemkommen efter en middag hos svärmor med hela familjen inklusive våra amerikanska gäster Nik och Shirley. Så nu planeras det resa till USA! Skulle vilja köra Chicago - Milwaukee - New York..haha! Det blir till att spara pengar.

Livet är härligt.

När tiden flyger iväg

Sitter i soffan och ägnar tiden åt datorn och slösurfar lite. Läser Sannas blogg och imponeras av hennes lugn mitt i ett stort kaos runt ett av avdelningens projekt. Inställningen är allt.
Tänker också på inställningen inför morgondagen när min lilla dotter ska söka till Idol. Lyssnar på hennes rena röst som gör att mina tårar rinner. Hon vill egentligen inte sjunga för mig, men jag övertygar henne att jag lyssnar utan att titta. Då går det bra. If I can Dream...med en röst så klar. Funderar på om jag är en mamma som inte kan tänka klart, men landar ner i att hon faktiskt kan sjunga. Det är otroligt vackert.
Oavsett vad det landar ner i imorgon, med förmodligen flera tusen sökande, så tycker jag att hon är modig som vågar. Modig som tar sig upp i ottan för att packa en ryggsäck med kaffe, mackor och en massa varma filtar. För att ta sig in till Kulturhuset och köa. För att försöka leva sin dröm. Det är då man inser att tiden flyger iväg. Min älskade lilla, söta flicka.
Jag håller tummarna. Och jag går självklart upp imorgon och skjutsar in till stan. Självklart finns jag alltid för dig, Frida.

Veckans låt

Frida och Jesper spelar Crowded House och Don't dream it's over hemma ganska ofta. Den ligger på deras spellista för veckan. Jag laddar då ner samma låt men med Paul Young varpå Jesper säger - Vad är det här för jävla kopia??". Haha, originalet älskling!

Dagens klippa

En resa att minnas i askmolnets tecken

Gran Canaria - så var det. För en veckas sol och bokläsning efter en vinter som jag tycker blev något för lång. Bokning kort inpå och den 10:e april satt vi då, Karin och jag, på Fritidsresors BLX251 mot Las Palmas. Ett flygnummer av många men det skulle inte bli exakt det som jag förmodligen skulle komma att minnas för resten av mitt liv utan ett annat...
Det började bra! Av någon konstig anledning funkar det alldeles utmärkt att ta in en Smirnoff Ice till fördrink och en lite flaska vin till maten som serveras trots att klockan bara var halv nio. På morgonen alltså.

Landar i sol och vi tar en taxi till Anfi del Mar. Äntligen! Det är varmt och skönt! Som jag har längtat.

En vecka med sol, böcker, snack och diskussioner. God mat och goda viner. Sömn om än lite halvdann pga hård säng, men om man som vi gick och la sig före 23 varje dag så var vi rätt utvilad efter några dagar.

Utsikt, frukost på vår balkong och sangria till att släcka eftermiddagstörsten med ser ni ovan!

Torsdag morgon den 15 april och vi ser på nyheterna. Rapporter om vulkanutbrottet igen. Vi börjar förstå att det faktiskt är rätt allvarligt. Sist som just den här vulkanen hade utbrott på Island så höll den på i över ett år. Vi skämtar om var vi ska ställa julgranen. Vi kanske inte kommer härifrån, haha!

Fredag. Sms från Fritidsresor's guide-on-line. I avvaktan på besked om huruvida vi skulle kunna flyga på lördag så uppmanas vi har telefonen på. Det var så det började.

Lördag kväll den 17 april, med 2,5 timmas marginal, fick vi veta att vi skulle "evakueras" från Gran Canaria till Aten. Aten var en av få flygplatser i Europa som fortfarande var öppen. På flygplatsen började spekulationer och en massa information cirkulerade. Vi skulle få välja om vi ville åka buss direkt från Atens flygplats till Sverige. Det förväntades ta allt mellan 48 och 60 timmar..! Alternativet var båt till Italien på 21 timmar för att sen sätta sig på en buss som skulle ta oss hem. Vi var övertygade om att det bästa alternativet var att sätta sig på bussen direkt och la upp en strategi för hur snabbt vi skulle kunna ta oss ut till bussarna för att få bra platser.
04.45 den 18 april landade vi på Atens flygplats. Hämta bagage och sen snabbt ut mot bussarna.

Där blev det tyvärr "kontraorder". Bussarna skulle ta oss till ett hotell utanför Aten för vidare info.

Väl där förstod vi att det var fler resenärer än vi. Ett helt gäng som rest från Krabi fyra dagar tidigare, via Cypern två dagar hade landat just här kvällen innan oss. Många med familjer med små barn och stämningen var ganska uppgiven.
Vi som kom från Gran Canaria fick snällt vänta i lobbyn för vidare information. Ja, vi fick i och för sig frukost förstås, så det gick väl ingen nöd på oss.
Infomöte kl 10.00 för Krabi-gänget. Total kaos och jag led med de stackars guider som var inne på både andra och tredje dygnet med att försöka lösa vår situation. Unga, duktiga tjejer som försökte "tämja" några arga besserwizzers som ifrågasatte allt. De fick då information om att enda sättet att ta sig hem var med båt till Italien och sen buss. Vilket kan te sig som en omöjlig resa om man har både ett, två eller tre små barn med sig. Trots det verkar det som om några få inte insåg att det var en naturkatastrof som var orsaken till detta och inte Fritidsresor som gjorde det på eget bevåg.
Krabi-gänget lämnade Kalamaki Beach Resort och sen inföll lugnet. Vi fick alla rum och information om att vi skulle få göra samma resa fast dagen därpå.

Det var då vi träffade våra nya vänner. Familjen Fredlin och Birgitta och Janne Carlsson. Underbara människor som vi kom att få många riktigt kul dagar med.

Ca kl. 10 den 19 april åkte vi från Kalamaki mot Patras för att lätta ankar kl. 14.30 mot Ancona i Italien. Det visade sig att det var en alldeles vanlig färja av "Silja Line-typen" och vårt gäng la beslag på ett schysst område i baren längst fram. Heltäckningsmatta och soffa för kommande nattsömn. 21 timmar på båten var att vänta.
Vi började lite försiktigt med en öl från baren för att avsluta kvällen med ett antal goda viner från tax-free'n. Riktigt mysig kväll som sen kom att att övergå i arbete då vi; Carin, Karin, Birgitta och jag satt och registrerade passagerarlistor för Fritidsresor för att avlasta våra unga guider. Det kändes som en skön och bra insats.

På bilderna här ser ni 1) Utsikten från lobbyn på Kalamaki Beach Resort i Aten, 2) utsikten från vårt rum och på de sista bilderna är vår hörna på båten och det utrymme där vi tillbringade 21 timmar...

Lunchtid tisdag den 20:e kom vi till Ancona. Där blev det bussar till hotell i Cattolica (ja, jag har sett många nya platser vilket var helt underbart!). Där fick vi direkt checka in på ytterligare ett hotell då bussarna skulle avgå dagen efter. Ytterligare en trevlig dag och kväll med "familjen" med promenad, god mat och gott vin! Bussar skulle avgå kl. 10.30 på onsdag förmiddag så vi var rätt glada när vi gick och la oss efter ytterligare en mysig kväll.

Upp med tuppen, stänga väskan och ner för att "va i tid till bussen"...för att mötas av ytterligare information där det visar sig att bussen inte ska gå förrän vid 16.00.
Det var tungt. Riktigt tungt. Men...inget som inte går att lösa med lite shopping. Jag, Karin, Carin och Birgitta begav oss ut på stan vilket resulterade i en väska och två par skor för min del. Underbart!

Klockan 16.17 den 21 april gick bussen. Fritidsresor tackade oss för vårt jobb med registrering på båten genom att fixa bra platser på bussen. TACK!

Från bussen mot Brenner-passet ser du här. Anna - något yrvaken någonstans på förmiddagen på torsdagen den 22 april.

31 timmar senare landade vi på Centralstationen i Stockholm. Trötta, glada och lätt förvirrade. Hemma?! Kändes lite konstigt. Ensam i en taxi mot Kälvesta. Ingen Karin, Carin, Gert, Jakob, Anna Birgitta eller Janne.
Undrar hur det gick för Anna-Stina och Folke - det underbara paret på ca 80 år som var glada under hela denna märkliga resa. Ett av många äldre par. De klagade inte en enda gång! Eller Niklas och Camilla som skulle köra vidare till Flen på natten. Härliga, härliga människor.

En resa jag aldrig glömmer!

Blandat mars 2010

Och så har mars passerat!

Så här blev i alla fall vår fina tvättstuga efter renoveringen...

Många skåp är det och det var ju inga problem att fylla dem, haha!

Och det fina badrummet är nu också klart!

Chicago var väldans kul! Ett urval för att förmedla lite känsla ser ni nedan. För övrigt en stad jag kan rekommendera att åka till!

Den här är verkligen underbar...ett utdrag från en av talarna på konferensen i kategorin "roligt sett på stan":

Och den här är ganska bra den med...

Och vips hemma igen så blommar den mest fantastiska orkideén som vi fick av Clas och Laila för några jular sen.

Snart blommar det ute! Dags för maken att kissa i burken. Bästa tipset för att inte mata rådjuren med tulpaner och annat smaskigt är att kissa i rabatten. För att inte grannarna ska tycka att vi är konstiga så blir det till att kissa i en burk och sen "vattna" på. Pinka in vårt revir med andra ord... Njut av våren!

3 dagar kvar!

Idag åker vi mot Bussjö!

Sist vi var nere var i oktober. Ska bli så skönt!

Fika till Karlssons ära

Firade Erikas 28:e födelsedag idag med både lunch och sen fika. Bra dag!

I väntan på våren...

Ja, då fortsätter vi skotta!

Eller rättare sagt inte vi utan Jocke. Som han själv sa så har han haft en del kvalitetstid med snöslungan i år...

Sen har vi dessa som också väntar på våren!

Alltså om ni inte ser så är det utemöblerna, cyklarna, gräsklipparen och skottkärran.

Men snart så ser det ut så här!

Ja, jag är trött på vintern nu. Punkt.

Ge vintern en chans?

Funderar på att leta fram mina gamla långfärdsskridskor. De har väl använts ca 3 gånger och är inköpta för ca 14 år sen... Problemet är att jag inte har några bra pjäxor. Tänker att OM jag köper ett par pjäxor kan man ge sig sjutton på att temperaturen stiger, snön och isen smälter och det blir VÅR. JA, så får det bli.